vrijdag 10 april 2009

Verstoorde natuur

Een van mijn meest favoriete bloemen is de klaproos. In mijn herinnering zag ik ze vroeger overal als ik met mijn zus ging wandelen in de polder. Dus toen ik in Spanje kwam wonen verwachtte ik niet anders dan dat ik ze hier ook in grote getale zou tegenkomen. 
Helaas, alleen het eerste jaar bloeiden ze op mijn land, daarna waren ze maar mondjesmaat te vinden. Omdat ik in eerste instantie niet wist hoe dat kwam, ben ik gaan zoeken op internet naar de reden. Het bleek zo te zijn dat ze alleen groeien op plekken waar de grond verstoord wordt door ploegen en eggen. Omdat ik mijn land met rust laat, is het dus logisch dat ze hier niet aanslaan.
Maar ja, ik blijf ze prachtig vinden. Dus ga ik maar met mijn camera op zoek naar plekken waar ze wél groeien. En dan zie je dat er meer plantensoorten zijn die zich graag nestelen op omgewoeld land....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten