vrijdag 8 mei 2009

De nogal


Nogal is het Spaanse woord voor de Juglans regia, oftewel walnoot. Die stond al jaren hoog op mijn verlanglijstje, maar het kwam er steeds maar niet van om er een te kopen. Tot eergisteren. Ria was hier geweest en ik bracht haar naar huis. Dan kom ik bijna langs het tuincentrum "Solana", en we hadden nog een beetje tijd, dus....
Ik ging naar huis met een paar peterselieplantjes voor tussen de tomaten, én een walnoot. In eerste instantie wilde ik 'm voor het huis planten, maar toen ik me realiseerde dat de kroon in de verre toekomst een doorsnee kon krijgen van 10 tot 15 meter, leek me dat ineens niet meer zo'n goed idee. Waar dan? De enige acceptabele plaats was bij de varkentjes. Dus daar staat ie nu. 
Over een paar jaar, als de walnoot wat is gegroeid, kunnen ze in zijn/haar (?) schaduw liggen. Ook is het een hele handige boom, want vliegen en muggen hebben er een hekel aan en blijven dus uit de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten