maandag 4 januari 2010

Gebakken melk

Gisteren, nadat we boodschappen hadden gedaan, konden we de verleiding niet weerstaan om weer eens bij de indiërt te gaan eten. Ik bestelde mijn favoriete gerecht: paneer makhni, een romig geheel met "indian cheese" zoals het op het menu staat.
Maar ja, dan wil je dat thuis natuurlijk ook kunnen maken. Maar dan zal ik eerst de paneer (de indian cheese dus) moeten maken.
Dat blijkt dus heel simpel te zijn: 2 liter volle melk aan de kook brengen, scheut azijn erbij, roeren, laten schiften, door kaasdoek gieten, en de overgebleven vaste substantie een tijdje onder een pers wegzetten. Et voilá, de paneer is klaar.
En daarna snijd je het in blokjes, en dan kun je het bakken in olie. In dit geval heb ik het eerst door de garam masala gemengd, en toen gebakken: er ontstaat een heerlijk krokant geheel!

En uiteindelijk heb ik er geen paneer makhni mee gemaakt, maar een eigen ontwerp, gebaseerd op paneer saag, dat normaal gesproken met spinazie is. Maar omdat ik altijd voor een paar keer tegelijk kook, en je spinazie niet kunt opwarmen, heb ik die vervangen door het eerste dat ik in de vriezer tegenkwam, namelijk doperwtjes. En zowaar, het is nog lekker ook!

3 opmerkingen:

  1. O, heerlijk, lijkt mij ook wel wat,.....en waar vinden we dat restaurant?
    Is het Indisch- of India's-?

    groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Yoke.Ik zou maar meer recepten halen bij Disha want het schijnt dat hij er mee gaat stoppen. Groeten, Erik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We verbieden hem gewoon om weg te gaan. Zijn eten is veel te lekker!
    En @ Petra: het is een Indiaas restaurant, Disha's, en hij zit in de hoofdstraat (Passeig de Comtat) in Cocentaina.

    Groetjes, Yoke

    BeantwoordenVerwijderen