maandag 9 november 2009

Van mestral naar xaloc

De storm is eindelijk gaan liggen. De afgelopen dagen joegen de stofwolken over het paardenland, en uitmesten was daardoor niet echt een lolletje (tja, contactlenzen). Maar nu lijkt het dan toch eindelijk rustig te worden. De wind draait morgen van een boze mestral naar een vriendelijke xaloc (zuidoost) en de temperaturen gaan ook weer omhoog. Overdag tenminste. ´s Avonds zal toch echt de kachel aan moeten, en dat zal dan tot ongeveer half april zo blijven. Soms iets langer, soms iets korter.
Maar ik denk dat ik morgen eindelijk de houtkachel weer eens kan gebruiken. En dan maar hopen dat er nog niet teveel roet in de kachelpijpen zit. Want dan moet ik ze alle tien weer losmaken en schoonkrabben. Niet echt een prettig werkje, want dan zit de roet tot achter mijn oren. En dat moet normaal gesproken twee keer per stookseizoen. En als dan de hele toestand weer in elkaar zit, moeten de verbindingen lekdicht worden gemaakt met aluminiumtape. Ach, het houdt me van de straat :-)
Als slot een paar sfeerplaatjes over hoe het er hier soms 's winters uit kan zien (maar het duurt meestal maar een paar dagen, en beneden in het dorp hebben ze dan meestal zelfs helemáál geen sneeuw, alleen maar regen).

Deze hevige sneeuwval was in januari 2006:
Aan het eind van de dag hield het sneeuwen op en kwam de zon nog nét even door:
En de volgende dag was het stralend:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten