dinsdag 10 november 2009

nog een keer xaloc en kornuiten


In Nederland is wind gewoon wind: noorden-, zuidenwind enzovoort. Maar hier heeft elke windrichting een naam als een gedicht: llebeig, xaloc, gregal...
Voor het weer kijk ik altijd op www.oratgenet.com, en als je dan op de lijst van dorpen linksonder Cocentaina aanklikt, komt er een apart venster met predicciones. Als ik dát dan weer open komt het weer (redelijk betrouwbaar) voor de komende vijf dagen, mét die mooie windnamen erbij.
Nou kijk ik zeker 's winters een paar keer per dag op deze site, want als het gaat regenen (en tussendoor wisselen ze nogal eens de vooruitzichten) moet ik als de wiedeweerga de auto naar de andere kant van de leemweg brengen, anders zit ik voor ik het weet zo een paar weken vast en kan ik niet naar het dorp voor de boodschappen.
Voor zaterdag voorspellen ze "variable": het kán regenen, maar het hoeft niet. Nou, ik zie wel, ik hou het in ieder geval in de gaten!

(bron windroos: oratgenet.com)

2 opmerkingen:

  1. Maar volgens aemet.es wel met 24 graden, niet vergeten he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze hebben bij oratgenet de regen weer opgeheven, dus ik hoef niet te stressen, enne, inderdaad: prima temperatuurtje!

    BeantwoordenVerwijderen