zondag 26 juli 2009

Pimiento choricero


Zoals ik al eerder vertelde, heb ik drie weken geleden mijn eerste graad in reiki gehaald. Dan word je geacht om drie weken lang jezelf te reinigen door het weglaten van bepaalde soorten voedsel, en het veelvuldig gebruiken van andere. Wat je (liefst helemaal) weg moet laten: koffie, zwarte thee, alcohol, (varkens-)vlees, vetten, zoetigheid, en melkprodukten. Wat je juist weer wél moet eten/drinken: minstens 3 liter water per dag, veel groenten en fruit, en verder alle gezonde dingen (uiteraard). Niks is verplicht: het wordt aangeraden.
Zodoende heb ik drie weken lang voor het gemak maar helemaal geen vlees gegeten, iets wat eigenlijk niet zo'n probleem is, want ik at toch al niet zoveel vlees of worst. En het bevalt me prima. Ik eet supergezond, voel me inderdaad beter, fitter (ook door de dagelijkse reiki-behandeling die ik mezelf geef).

Het enige waar ik een beetje mee zat was dat ik de smaak van chorizo zo lekker vind. Dat zou ik best missen, zeker van de winter (zuurkoolstamp met chorizoworstjes, heerlijk!).
Dus ben ik op het internet gaan zoeken naar de ingrediënten van chorizo: hoe komt die lekkere smaak erin. En ik ontdekte dat dat lag aan de "pimiento choricero", een bepaald soort paprika.
Vandaag, op de markt in Torremanzanas, vroeg ik ernaar bij een kruidenkraam, met het idee, dat hebben ze vast niet. Blijkt dat ze gedroogd aan een draad bovenin de kraam hingen!
Ik helemaal gelukkig, en ik heb meteen thuis pasta gemaakt met o.a. de pimiento choricero.
Ok, ik heb gewoon de hele paprika er gesneden doorheen gemengd, terwijl ik 'm achteraf had moeten laten weken in water (minstens een paar uur), en er dan het vruchtvlees uit had moeten schrapen, maar het smaakte toch al een beetje naar chorizo.
Volgende keer ga ik het helemaal goed doen, en ik weet nu al wat de hoofdmoot gaat worden in mijn groentetuintje volgend jaar. Juist: de pimiento choricero....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten