woensdag 12 augustus 2009

Festes en regen

Het zat dit jaar niet echt mee met de feesten. Vanaf zondag begon het af en toe te regenen, en daardoor konden we niet naar het dorp (de weg was te glad door de natte leem) voor de "Ofrenda de flores" (bloemenofferande), de processie, en de "Retreta" (een carnavaleske optocht waarbij uit vrachtwagens cadeautjes het publiek worden ingeslingerd, en die begint om half een 's nachts).

Maandag konden we er gelukkig wel weer uit om boodschappen te doen, en terwijl we bij de Mercadona stonden, daverden de geweerschoten door de straten, en stond de hele supermarkt vol met kruitdampen. Het kasteel van de "christenen" moet namelijk worden veroverd op de "moren", die het in bezit hebben genomen. Dus komt er eerst een verzoek of ze willen ophoepelen, daarna wordt er druk gediscussieerd, en het eindigt dan met een "woede-aanval" van de bezetter op het kasteel. "Guerra, guerra!" wordt er dan gebruld. "Oorlog, oorlog!"


Helaas had ik mijn camera niet bij me, maar omdat ik bijna elk jaar wel een paar foto's maak, zal ik er hier maar een paar laten zien van een paar jaar geleden, om een indruk te geven.
Jammer dat foto's geen geluid weergeven, want het is niet echt uit te leggen hoe hárd de schoten klinken. Toch maar proberen: er wordt aangeraden om je mond open te houden, om de luchtdruk wat minder heftig te maken; als er geschoten wordt, wapperen broekspijpen naar achteren en krijg je een dreun in je maag van de druk. En als je niet iets in je oren propt, heb je er na dágen nog last van. Oftewel: dikke pret :-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten