donderdag 20 augustus 2009

En alweer is er brand...

Twee dagen geleden woedden er nog branden in de Barranco la Batalla en in Benifallim, allemaal in de buurt, en daarstraks werd ik gebeld door Jonathan of ik misschien ook rook kon zien. Ja dus. En niet zo'n beetje ook.
Op zo'n moment giert altijd even de adrenaline door mijn lijf, en wil ik meteen weten of het veraf is of dichtbij. En of dan de wind de andere kant uitstaat, daar heb ik geen boodschap aan. Tenslotte kan die wind ook draaien, en dan wordt het ineens een heel ander verhaal.
Dus ben ik snel in de auto gesprongen om een punt in de omgeving te zoeken waarvandaan ik een beter zicht heb. Dat is niet ver hiervandaan, en de brand blijkt ergens rechts van Alcoi te zijn, tegen de bergen aan. Dus geen bedreiging voor hier. Maar natuurlijk wél angstaanjagend voor de mensen die daar in de buurt wonen.
Al vrij kort nadat ik hier kwam wonen, heb ik een "rampenplan" opgesteld, voor het geval hier in de buurt ooit brand zou uitbreken. Dan moeten de dieren uiteraard als eerste in veiligheid worden gebracht, en daarna gooi ik snel de belangrijkste dingen (foto's, documenten, computer :-) ) in de auto en ben ik weg. Voordat ik kan worden ingesloten en er geen ontsnapping meer mogelijk is.....

17.31 uur
18.06 uur.
Ik snap nooit dat zo'n nietige helicopter iets kan uitrichten tegen zoveel natuurgeweld, maar ze krijgen het toch steeds maar weer voor elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten